Els professors de filosofia gironins es concentraran contra la reducció del nombre d’hores a secundària el dia 25

Només es fa una hora a tercer i quart d’ESO, dues a primer de batxillerat i tres a segon

Els professors de filosofia d’educació secundària obligatòria i batxillerat es concentraran el dissabte 25 a Girona, com a protesta per la reducció del nombre d’hores lectives d’aquesta matèria en els cursos de tercer i quart d’ESO i de primer i segon de batxillerat. Un grup de docents d’IES i altres associats gràcies a la xarxa social Facebook han proposat el Manifest de Girona (http://blocs.xtec.cat/sphn), una convocatòria per reivindicar la dignitat i la centralitat de la formació filosòfica a secundària.

La plataforma, formada de manera espontània, està integrada per una desena de professors de filosofia dels instituts gironins de secundària i el grup de Facebook Salvem la Filosofia. El seu objectiu és sobretot fer una crida a la importància de la filosofia en l’ensenyament, és a dir, la importància de «saber pensar».

Els professors es concentraran el dissabte 25, a les dotze del migdia, al pont de Pedra de Girona, per donar a conèixer el Manifest de Girona. Aquest manifest, que s’adjunta en el quadre, recull les seves protestes, en què reclamen més hores lectives de les previstes actualment i més docents.

La reducció, per un decret estatal del 2007 i una aplicació posterior d’Educació, es va fer en favor de les matèries de modalitat o optatives, i en detriment de les assignatures troncals. Els professors tenen el suport de CCOO i de l’ASPEPC-SPS.

EL MANIFEST DE GIRONA

Fem públic que:
1. Docents i alumnes patim un progressiu ofegament i menyspreu en l’àrea de la filosofia en l’actual currículum, tant pel que fa a la reducció d’hores lectives com al tractament que es rep. Aquest menyspreu s’estén també a les llengües i literatures catalana i castellana. Membres del Parlament, autoritats educatives, sindicats i altres reconeixen aquest fet, però es mostren poc capaços d’enfrontar-s’hi per a posar-hi remei.
2. El seny mostra i l’experiència confirma que resulta inviable qualsevol matèria d’ensenyament amb una hora lectiva setmanal, com és el cas de l’educació eticocívica.
3. Resulta indigna la previsió de places per a docents de filosofia, anul·lades en la convocatòria 2009 i finalment reduïdes a vuit, sostretes in extremis d’una altra especialitat.
4. Cal una reacció decidida de la comunitat universitària i investigadora i de les instàncies socials i públiques per a protegir l’educació en l’autonomia, la crítica i la responsabilitat civil, objectius pedagògics reconeguts als quals col·labora decididament l’ensenyament de la filosofia. El tronc comú humanístic és un eix bàsic per a estructurar un bon batxillerat en sentit europeu.
5. Tant l’educació ètica com la transdisciplinarietat són necessàries en l’educació dels joves. El Parlament de Catalunya ha reconegut (Resolució 951/VI del 2001) que «la filosofia palesa els vincles entre els diferents àmbits del coneixement en la seva doble dimensió cultural, la humanística i la científica.
[…]
Demanem que:
1. Es recuperi la denominació «ètica» (4t d’ESO) i «filosofia» (1r de batxillerat) per a les matèries que la LOE anomena «educació eticocívica» i «filosofia i ciutadania», respectivament, i que s’assignin exclusivament a docents de l’especialitat de filosofia. Que es respecti íntegrament la formació lingüística i cultural de l’alumnat.
2. Per a poder desenvolupar adequadament les assignatures de l’apartat anterior, se les doti amb 3 hores setmanals cada una, com les altres matèries curriculars, i com fa aconsellable llur contingut i la dinàmica didàctica.
3. Que la història de la filosofia (2n de batxillerat) tingui quatre hores setmanals, com les altres matèries d’aquest curs terminal, i sigui considerada una àrea imprescindible i obligatòria en les Proves d’Accés a la Universitat.

Anuncis